Aandachtspunten bij de coaching van 8-tallen of: DE BELEVENISSEN VAN JONGENS E1

Ben jij als coach of als ouder ook zo verbaasd over de ontwikkeling van jouw kind op het hockeyveld? Twee jaar geleden stonden ze nog als kleine mannetjes of vrouwtjes op 2 kleine veldjes 3 tegen 3 te spelen. Nu belopen ze al een half veld en scoren met hun backhand.

Als de kinderen die ontwikkeling doormaken, kunnen wij als coaches niet achterblijven. Dit artikel bespreekt de accenten in de coaching van de achttallen.

Leeftijdskenmerken van de 2de jaars E-jeugd
Het is niet voor niets dat op deze leeftijd het veld ineens 2 keer zo groot wordt gemaakt. 9- en 10-jarige kinderen hebben namelijk een grote bewegingsdrang.

Het grootste verschil met het jaar hiervoor is, dat er duidelijk vooruitgang wordt geboekt voor wat betreft de techniek. Door een verbeterde coördinatie wordt de grove basistechniek verfijnd. Door de verbetering van de techniek, krijgen spelers meer tijd om op het spel om zich heen te letten. Van individueel spelen gaat het spel naar samen spelen.

Het blijft echter een gegeven dat er grote verschillen zijn in technische vaardigheden. Dat heeft enerzijds te maken met aanleg, anderzijds met ervaring.

Coaching van 8-tallen, hoe en wanneer breng je het over?
Als coach van jongens E1 moet ik op zaterdag op tijd mijn bed uit, omdat wij bijna altijd zeer vroeg spelen. Een uitgebreide teambespreking zit er ’s morgens niet vaak in. Gelukkig maar voor de jongens, want die zitten daar helemaal niet op te wachten. Mijn doel is om iedere week een klein beetje beter te spelen dan de week ervoor. Daarom wil ik ze iedere week wel iets meegeven voor de wedstrijd.

Meestal houden we een korte bespreking op het veld, in één van de doelen. Met behulp van mijn COACHMAP visualiseer ik de opstelling en een spelsituatie die ik die wedstrijd belangrijk vind. Daarbij vraag ik feedback aan de spelers, om zeker te weten dat ze luisteren en het begrijpen. Tijdens de wedstrijd coach ik vooral op de besproken spelsituaties en taken.

Wat zijn tot nu toe de aandachtspunten in mijn coaching geweest?
De eerste wedstrijd van het seizoen was om te oefenen. Jongens E2 was onze sparringpartner.

De spelers van E1 hadden vorig jaar in 4 verschillende teams gezeten. Voor de wedstrijd vroeg ik aan de spelers, wat hun favoriete positie in het veld is. De uitkomst zal u misschien niet verrassen: 4 jongens wilden het liefst rechtsvoor spelen, 4 spelers midvoor, één linksvoor en (gelukkig) ook nog één op het middenveld.

Goed! Maak nu maar eens een opstelling. Gelukkig hebben wij in E1 nog geen vaste posities. Dit seizoen moet ik wel goed bijhouden wie waar heeft gestaan iedere wedstrijd.

In de wedstrijd bleek al gauw dat E1 een veldoverwicht had, maar dat wij verdedigend “geen idee hadden”. Het eerste trainingsaccent was een feit.

Opvallend was ook, dat er door de jongens veel werd gelopen met de bal. Soms werd er een tegenstander uitgespeeld, maar een tweede verdediger was meestal teveel. Er werd niet “uit het duel” gehockeyd, zoals dat zo mooi heet. En daarmee werd er dus niet voldoende samengespeeld.

Tot slot was duidelijk, dat de nieuwe breedte van het veld niet of nauwelijks werd gebruikt. Tijd voor actie tijdens de training!

Op de training
“Mijn” jongens krijgen twee keer per week training. Naast het coachen op zaterdag, train ik de jongens op woensdagmiddag. Een ideale situatie, want zo kan ik direct inspelen op situaties die ik in de wedstrijden heb gezien.

Na aanleiding van de eerste twee oefenwedstrijden heb ik een plan gemaakt voor de periode tot de herfstvakantie. Drie belangrijke thema’s kwamen daarbij aan bod:

  • verbeteren verdedigen 1 tegen 1;
  • aanleren en verbeteren van de reverse en de shuffle;
  • gebruik maken van de guard, achterlangs spelen;

Verbeteren verdedigen 1 tegen 1
In de wedstrijden viel het op, dat de spelers eigenlijk geen idee hadden hoe ze een speler die op hun afkwam moeten verdedigen. Het bekende “happen” of “instappen” naar de balbezitter werd bijna tot kunst verheven. Met als gevolg, dat de tegenstander regelmatig in onze cirkel te vinden was.

Iedere verdedigende situatie is anders. De positie op het veld, de snelheid van de tegenstander en wel of geen rugdekking zijn maar een paar variabelen waarmee je rekening moet houden.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: